Fitter...

De uitdaging: in 7 weken FITTER na snoekduik in de vakantie...

Het kan ons allemaal overkomen, maar soms lijkt het alsof ik er een abonnement op heb: ongelukjes. Afgelopen zomervakantie fietste ik met mijn zoon in de stad New York. We waren met onze gehuurde citybikes net "het hoekje om" toen mijn voorrem blokkeerde en ik over het stuur gelanceerd werd! Fiets volgde mij en nu begrijp ik waarom je in dat soort landen een helm nodig hebt op de fiets. Lang verhaal kort: ik moest terug met mijn fiets... en toen ik het de fietsverhuurder uitlegde zei mijn zoon doodleuk: "Well, you were overconfident and now you have an accident and it is just your own fault!" Thank you. Maar goed, hersenschudding dus... nog los van scheve kaak en pijn in mijn rug.... En dan, wat doe je als energieke vrouw in New York? En wat doe je als je weer thuis komt... Hoe zorg je dat je weer snel gezond & fit bent? 

* Erkennen...

Herkenbaar voor elke sporter: uitspraken als "het zit in je hoofd" of  "ach ja, even paar dagen rustig aan". Echter, in het belang van je gezondheid en langdurige vitaliteit moet je soms toch echt erkennen dat er wat loos is. En rustig aan doen is de tweede implicatie. Wel blijven bewegen maar niet intensief. Niet makkelijk voor energieke mensen die door willen. Maar: lichaam & geest moeten het samen oplossen, een leven lang. Genoeg om van te genieten in New York: uren gewandeld en prachtige hoogtepunten bezocht. Een keer hardlopen in Central Park kon ik niet weerstaan: vanaf het hotel een rondje om het basin van Jacky Kennedy. Maar helaas, forceren heeft geen enkele zin. 

* Rust nemen...

Het klinkt als een open deur maar is niet altijd makkelijk. In een bruisende stad beslissen dat je vroeg naar bed gaat. Dat je in een geweldig overvloedig museum besluit om op een rustig donker plekje rustig de landing op de maan te gaan bekijken. 50 keer. I.p.v. wild te gaan op alles wat er is. En dan naar je hotel lopen en gaan slapen. Zwembaden en hun geluid mijden terwijl je dol bent op zwemmen en het bovendien 37 graden bloedheet is. Rust nemen... 

* Uitproberen wat wel kan...

Maar belangrijker dan de nadruk op erkennen en rust nemen is kijken wat er wel kan zonder iets te forceren. Als je wel kan wandelen, doe je dat. Als je wel kan zwemmen in zee, doe je dat. Als je je na 12 uur slaap beter voelt, doe je dat. En ook: als de bus beter werkt dan de metro, doe je dat. Maar vooral: rust en zoeken naar mogelijkheden zonder iets te forceren. 

* In de tussentijd...

In de tussentijd heb ik van alles geprobeerd: voorzichtig zwemmen met de nadruk op techniek, nog meer wandelen, af en toe toch hardlopen, surfen zelfs, etc. Feit is dat als je je niet goed voelt, je ook bedenkt: hey, ik vind het zo helemaal niet leuk! Soms is dat frustrerend maar als je onderkent dat het komt door je val of je lichte hersenschudding, weet je dat meer rust de oplossing is. 

* Orthomanueel nog wat...

Na eerdere ongelukjes weet ik dat mijn rug en nek wel varen bij orthomanuele behandelingen. Dr. Bert kon ook de pijn van mijn gekneusde ribben minimaliseren (dat kan dus echt!!!) en mijn scheve kaak weer in positie brengen. Nou, dat eet fijn... 

* 7 weken later...

En voor je het weet is "het ongelukje" 7 weken geleden. Je voelt je wel weer goed maar stijver en minder fit dan ooit. Ondanks dat je gewandeld hebt, af en toe een zonnegroetje en uren suppen door de grachten van Amsterdam. Hoe zorg ik weer dat ik fit wordt en hoe maak ik iets moois van deze ervaring? 

* Kleine & relatief moeiteloze activiteiten...

Tuurlijk kan ik mij optrekken aan mijn wilskracht en geloven dat ik nog steeds zo fit ben als voor New York. Afzien en doordenderen. Maar beter kan ik weer opnieuw opbouwen: kleine en relatief moeiteloze activiteiten stapelen. Flink aantal stappen per dag. Af en toe 10 minuten hardlopen. De helft van mijn gangbare baantjes trekken in een rustiger tempo. En af en toe yoga en/of lekker dansen. Dat alles tot ik geen last meer heb van de blessure en dan kan ik weer rustig opbouwen. Als je moet bijkomen van een blessure (hersenschudding in dit geval) is het belangrijk om te blijven bewegen maar het heel -heel!- rustig op te bouwen. Doe er gerust 8 tot 12 weken over. 

* Wie doet er mee met FITTER?

Op een verantwoorde manier in 7 weken weer fitter en in ieder geval weer sporten met plezier? Mail mij op corinakroon@gmail.com met als Subject: In 7 weken fitter! met in de mail je motivatie, je 06-nummer en je huidige conditieniveau. Met een klein groepje zorgen we dan dat we scherp blijven en binnen 7 weken weer fit zijn... Deelname is gratis. En onafhankelijk van je woonplaats... 

* Weer fit!

Inmiddels zijn we weer enorm fit! Rennen we op een mooie zondag 10 km om de Sloterplas met een fijne vriend. Trainen we intensief in het zwembad met intervallen. Potje basketbal op het Museumplein. Af en toe een yogaklasje of een danssessie. Bootcampklasje met jongeren in het Vondelpark. Ik ben er weer.... 

* Bedankt!

Zeven mensen hebben met mij meegesport om weer fit te worden in 8 weken tijd. Het begin was voor hen het moeilijkst... daadwerkelijk tijd inruimen voor sport. Vervolgens is het moeilijk om niet te snel teveel te willen. "Ik kan gerust een uur sporten hoor!" Natuurlijk, dat is het punt niet: maar bouw het rustig op zodat je ervaart dat je steeds gezonder en fitter wordt i.p.v. dat je steeds minder uitgeput bent. Enfin, het is ons allemaal gelukt, we hebben wat te vieren: ons vitale leven! Bedankt! 

* Ben jij geblesseerd?

Ben jij geblesseerd of heb je om een of andere reden je actieve leefstijl moeten onderbreken. Mail mij -vrijblijvend- om te kijken hoe ik je kan helpen om snel weer vitaal te zijn met plezier. corinakroon@gmail.com 


Locatie

Corina Kroon

Elandsgracht 39 

1016 TN Amsterdam 

Email: corinakroon@gmail.com

Telefoon: 06 16478685

Google Maps content is not displayed due to your current cookie settings. Click on the cookie policy (functional) to agree to the Google Maps cookie policy and view the content. You can find out more about this in the Google Maps privacy policy.